Statut Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej
Rozdział I. Postanowienia ogólne:
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: Polskie Towarzystwo Historii Mówionej, w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem.
§ 2.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. „Prawo o Stowarzyszeniach” (Dz. U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 3.
Siedzibą stowarzyszenia jest Kraków. Terenem działania jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 4.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania.
- Stowarzyszenie może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych. W języku angielskim nazwa Stowarzyszenia brzmi: Polish Oral History Association.
- Stowarzyszenie może tworzyć swoje stałe i czasowe jednostki organizacyjne.
§ 5.
Stowarzyszenie powołane jest na czas nieokreślony.
§ 6.
Stowarzyszenie prowadzi działalność bezpłatną i odpłatną.
§ 7.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci. Wzory odznak i pieczęci ustala Zarząd.
Rozdział II. Cele i środki działania:
§ 8.
Cele Stowarzyszenia to:
- Integracja środowiskowa badaczy, historyków, archiwistów, muzealników, animatorów kultury i wszystkich innych osób i podmiotów zajmujących się historią mówioną („oral history”) lub dziedzinami jej pokrewnymi.
- Reprezentacja polskiego środowiska historii mówionej na forum międzynarodowym.
- Praca nad doskonaleniem standardów metodologicznych i etycznych historii mówionej jako dziedziny nauki, kultury i działalności społecznej.
- Upowszechnianie tych standardów oraz doskonalenie warsztatu osób i instytucji odpowiedzialnych za zbieranie i archiwizowanie zapisów audio i audiowizualnych oraz innych materiałów z dziedziny historii mówionej lub dziedzin jej pokrewnych.
- Wspieranie działań na rzecz rozwiązań prawnych wspomagających rozwój historii mówionej.
- Rozwijanie w społeczeństwie zainteresowań historią mówioną, dziejami najnowszymi, kulturą i historią lokalną.
- Aktywizacja społeczności lokalnych wokół inicjatyw podejmowanych przez Stowarzyszenie.
§ 9.
Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez:
- Wspieranie wymiany myśli i doświadczeń osób i instytucji zajmujących się historią mówioną poprzez organizację dorocznych spotkań członków Stowarzyszenia.
- Prowadzenie warsztatów, szkoleń i kursów zgodnych z celami statutowymi Stowarzyszenia.
- Inicjowanie, organizowanie i wspieranie przedsięwzięć naukowych, kulturalnych i edukacyjnych zgodnych z celami działalności Stowarzyszenia, w tym konferencji, debat, paneli dyskusyjnych, wykładów itp.
- Działalność publikacyjną zgodną z celami statutowymi Stowarzyszenia.
- Współpracę z podobnymi organizacjami działającymi w kraju i za granicą.
- Współpracę z mediami, jednostkami administracji państwowej i samorządowej na rzecz realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki:
§ 10.
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 11.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych
- członków wspierających
- członków honorowych
§ 12.
- Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która opłaci składkę członkowską i złoży deklarację członkowską na piśmie.
- Przyjęcie członka zwyczajnego następuje na podstawie uchwały Zarządu.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu, podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia lub wnosząca wybitny wkład w rozwój idei propagowanych przez Stowarzyszenie i realizację jego celów statutowych, która wyrazi na to zgodę.
- Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu lub grupy co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
§ 13.
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:a) czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do wszystkich władz Stowarzyszenia,b) wypowiadania się i wyrażania opinii we wszelkich kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia,c) udziału w kształtowaniu i realizacji programu Stowarzyszenia,d) zaskarżania do Walnego Zgromadzenia Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o wykluczeniu ze Stowarzyszenia.e) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,f) korzystania z opieki, pomocy i rekomendacji Stowarzyszenia w zakresie działalności polegającej na realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma obowiązek:a) brania aktywnego udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,b) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia, regularnego opłacania składek. W szczególnych przypadkach na prośbę członka Zarząd może odstąpić od pobrania składki w danym roku.c) uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu Członków.
§ 14.
- Członkowie wspierający i honorowi Stowarzyszenia mają wszystkie prawa przysługujące członkom zwyczajnym za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkowie wspierający i honorowi mają prawo brać udział – z głosem doradczym – w obradach statutowych władz Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający i honorowi zobowiązani są do przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 15.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu może ustać na skutek:a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,b) nieuiszczenia składki członkowskiej w wyznaczonym terminie,c) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,d) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,e) wykluczenia przez Zarząd z inicjatywy własnej lub na pisemny wniosek pięciu członków Stowarzyszenia:
- z powodu łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
- z powodu notorycznego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia.
- O ustaniu członkostwa w Stowarzyszeniu orzeka Zarząd w uchwale. O wykluczeniu członka zasiadającego w Zarządzie orzeka Komisja Rewizyjna w uchwale.
- Od uchwały w sprawie pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Osoba wykluczona ma prawo wniesienia odwołania w terminie do 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały wraz z jej uzasadnieniem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia:
§ 16.
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 17.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:a) członkowie zwyczajni – z głosem stanowiącymb) członkowie honorowi oraz zaproszeni goście – z głosem doradczym
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum zwołuje się zebranie w drugim terminie, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 1/4 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia złożony na ręce Zarządu. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. Głosowanie jest jawne.
- Walne Zgromadzenie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zgromadzenia Członków kieruje przewodniczący wybrany zwykłą większością głosów. Przewodniczący wyznacza spośród członków protokolanta.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,b) uchwalania zmian statutu,c) wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,d) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,e) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,f) uchwalanie budżetu,g) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,h) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,i) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,j) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,k) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.l) ustalanie wysokości składek członkowskich i częstotliwości ich uiszczania.
§ 18.
- Kadencja władz Stowarzyszenia pochodzących z wyboru trwa 3 lata.
- Wybory do władz Stowarzyszenia są równe, bezpośrednie, odbywają się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. Dla ważności wyborów wymagana jest obecność co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków.
- Prezesa oraz pozostałych członków Zarządu wybiera się w dwu niezależnych głosowaniach; w pierwszym z nich Prezesa, a w drugim pozostałych członków Zarządu. Dwóch Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza wybiera Zarząd spośród swoich członków.
- Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 3 kolejne kadencje.
§ 19.
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia, wykonuje uchwały Walnego Zgromadzenia Członków i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- Zarząd składa się z 5 członków: Prezesa, dwóch Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza. Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia może, jeżeli zajdzie potrzeba zwiększyć liczbę członków Zarządu, nie więcej jednak niż do 7.
- Na czele Zarządu stoi Prezes. Kieruje on pracami Zarządu i reprezentuje go wobec Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
- Członkowie Zarządu reprezentują Stowarzyszenie na zewnątrz. W sprawach niemajątkowych wystarczająca jest reprezentacja jednoosobowa.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes. Zarząd może zebrać się też na wniosek Komisji Rewizyjnej
- Uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy ogólnej liczby członków (kworum), chyba że statut stanowi inaczej.
- Do kompetencji Zarządu należą:a) realizacja celów Stowarzyszenia,b) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,c) kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,d) sporządzanie planów pracy i budżetu,e) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,f) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,g) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,h) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,i) przyjmowanie i wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenie.
§ 20.
- Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków: przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza. Przewodniczącego, zastępcę i sekretarza wybiera Komisja Rewizyjna spośród swoich członków.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba że statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:a) kontrolowanie działalności Zarządu,b) składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,c) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,d) składanie wniosków o absolutorium dla władz Stowarzyszenia,e) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.f) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków
§ 21.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 22.
W przypadku ustąpienia, odwołania, wykluczenia ze Stowarzyszenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów Walnego Zgromadzenia na nieobsadzone stanowisko.
Rozdział V. Majątek Stowarzyszenia:
§ 23.
Majątek Stowarzyszenia powstaje
- ze składek członkowskich,
- w wyniku darowizn, spadków, zapisów,
- z dotacji, grantów i ofiarności publicznej.
- z działalności odpłatnej
§ 24.
Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia lub w kasie podręcznej. W kasie podręcznej mogą znajdować się środki w kwocie nie większej niż 3000 zł. (trzy tysiące złotych)
§ 25.
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26.
Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
§ 27.
W zakresie zobowiązań majątkowych do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli, wymagany jest podpis prezesa lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe:
§ 28.
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością głosów (3/4), przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
§ 29.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
§ 30.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
Statut przyjęto uchwałą w dniu 10 stycznia 2009 roku (uchwała nr 2/2009)
Zmiany do statutu przyjęto dnia 8 listopada 2009 roku (uchwała nr 8/2009)
Zmiany do statutu przyjęto dnia 23 stycznia 2016 roku (uchwała nr 2/2016)